3317 Views

Vi monterer ryggstøtte

Svært mange tur og treningskajakker leveres uten ryggstøtte. Ikke en gang festepunktene er på plass. Dersom du savner noe å lene deg imot, kan du her få noen ideer om hvordan en universal ryggstøtte kan festes i et helt slett skrog.

Februar 03, 2011
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Jeg eier en kajakk som ikke ble levert med slik luksus som ryggstøtte. Dette ble etter hvert et savn, og det endte med at jeg besøkte butikken God Tur i Bergen for å kjøpe meg en universal ryggstøtte fra anerkjente Valley. For omtrent tre hundrelapper får man en helt grei sak med en kraftig festereim. Selve ryggstøtten må forankres i kajakken med to solide fester i skrogsidene. I tillegg skal den holdes på plass med minimum to opphengspunkter bak setet. Reimen rundt støtten har en bredde på 50 millimeter. Den kan reguleres i lenge og holdes sammen ved hjelp av en kraftig borelås. 

 

Smådeler av kompositt lar seg vanskelig støpe, uten at man først har laget en form. Tegn gjerne en skisse av den ferdige delen. Husk at veldig ofte gir en form et speilvendt bilde av det ferdige produktet. Selv var jeg heldig og fant en eske med småskruer, med en fasong som samsvarte godt med mine idéer. Da den var et par millimeter for smal, bygget jeg den ut med lerretstape. For at den herdete støpen siden skal kunne slippe formen, må denne vokses. Jeg satte den inn med alminnelig bilvoks. Denne ble ikke polert opp, slik man gjør på en bil. Isopor, polyuretan eller divinycell er godt egnet som materiale til en form. Sistnevnte passer trolig aller best. Kniv og fintannet sag kutter materialet som en lek! En roterende slipemaskin former stoffet nærmest brutalt enkelt! Raskeste vei til høy finish får du ved å dekke formen med glatt tape. Husk voksing til slutt.

 

 

På min egen båt skal ikke de de nystøpte delene festes i selve skrogsiden. De monteres i kajakkens innerliner og skal derfor være vendt mot fartsretningen. (Skruehullet har ikke noe med selve artikkelen å gjøre)

 

Formen til selve akslingene består i mitt eksempel av to utrangerte kulepenner. Jeg fjernet innmaten og kuttet dem i passende lengder. Her skal det ikke brukes voks. Tvert imot. Vask emnet først med aceton. Slipe med grovt sandpapir. Deretter rulles tre runder finmasket glassfibervev stramt rundt emnet. Veven har en egenvekt på 290 gram per kvadratmeter. Noen kaller denne for Epoksyduk. Den er også kjent som Devoldmatte. Før støpingen begynner, festes veven forsiktig med et par fliker tape. Deretter monteres en skrue i endene på de forhenværende ”kulepennene”. Til slutt henges dem opp med tynn hyssing.

 

 

En eske med skruer og to kulepenner skal siden forvandles til to gode fester.

 

Etter å ha iført meg hansker, vernebriller og gassmaske, var det klart for å blande riktige deler med West Epoxy i et plastbeger. Ved hjelp av en liten pensel, ble den tynne veven mettet med lim. De beskjedne tapeflikene holdt hele tiden duken ordentlig på plass. Deretter satte jeg inn formen til fundamentene(skrueesken) med tre lag duk, med en egenvekt på 450 gram per kvadratmeter. Ved hjelp av en pensel, mettes hvert lag med epoxy. Jeg lot delene gjennomherde i to døgn før videre bearbeidelse. De forhenværende kulepennene, som nå har blitt to akslinger i kompositt, formes jevne ved hjelp av en boremaskin. Press et bor inn i hullet der skruen har stått, og start maskinen. En kloss med fint sandpapir holdes inntil den roterende komposittakslingen. Ikke slip vekk mer enn høyst nødvendig.

 

 

Den negative formen tapes og vokses.

 

Den kraftige braketten må også få sitt endelige design. Start med å bore et hull gjennom hver av endeveggene. Ikke gjør hullene større enn at akslingen så vidt kan presses på plass. Deretter formes braketten til ønsket fasong. Jeg brukte boremaskin med en rondell på fem centimeter til nedslipingen. Etter at akslingene og emnene har fått sin endelige form, lakkes de med et lag med epoxy. Dersom den ferdige delen skal limes direkte på selve skrogsiden, kan akslingen nå støpes fast i sine respektive hull. På min egen båt, måtte hoveddelen først festes til innerlineren med en forsenket skrue. Deretter tredde jeg akslingen på plass og festet dem med lim.

 

 

Tre lag med 450-matte er lagt på.

 

Tynne skrogsider bør på forhånd forsterkes med to lag 450-matte. Styrken øker i takt med overlappingen. Et felt på 15 x 15 centimeter føles passelig. Området i skrogsidene slipes først med sandpapir og vaskes deretter med aceton. Vær nøye med å finne en eksakt plass for braketten. Tur, trenings/fitneskajakker har forholdsvis lave og smekre skrog. Sørg for at festet for ryggstøttens brede reim støpes fast så høyt som mulig. Festet bør også være såpass langt fremme at støtten får en behagelig bue over hoften. Ingen deler må komme i konflikt med styrelinene. Det er ikke noe problem å legge festet ut noen millimeter fra skrogsiden og la styrelinen gå i et tynt rør bak dette. Legg kajakken på høykant, slik at arbeidsområdet ligger vannrett. Røret støpes først på plass. Deretter bygger man på, ved hjelp av noen lag med duk. Til slutt støpes braketten på plass. Kajakken må ikke være såpass smal at de nye delene gnager mot padlerens kropp.

 

 

Braketter og bolter er nå ferdig støpt, men mangler finish.

 

Ryggstøttens må også festes i bakkant. Som regel holder det med to punkter i umiddelbar nærhet av sargen. Her finnes det mange alternativer til en brukbar løsning. Noen produsenter har festet slike bånd gjennom små spalter i selve cockpitrammen. Etter min mening sees en slik løsning ytterst sjelden på en kvalitetsbåt. Best resultat oppnås ved å støpe fast to passende fester på undersiden av sargen. Om de legges litt innunder bakdekket, blir de i tillegg helt usynlige. Husk at syrefast stål, legeringer og annen kompositt, enkelt kan støpes fast med epoxy og duk. Vær alltid nøye med sliping og rengjøring. Mange foretrekker at de uelastiske båndene forbindes med strikk i bakkant. Ryggstøtten blir dermed langt mer behagelig i bruk. Kajakken bør henge opp-ned når det arbeides under bakdekket.

 

 

Braketten og bolten er montert sammen. De er foreløpig ikke festet med lim.

 

 

Styrbord brakett er ferdig montert. Bildet øverst i artikkelen viser ryggstøtten på plass og ferdig montert.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy