4732 Views

Vi bygger kanadisk kano, del 3

I de to foregående artiklene har vi bygget en Kanadisk kano i tre og duk. Siste artikkel sluttet når duken var strekt over skroget, og grunnmalingen var påført. Neste arbeidsoppgave er egentlig litt kjedelig. Særlig fordi man føler seg så ferdig med arbeidet når skroget er ferdig. Men pusses og males må det.

November 11, 2011
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Kanoen må bli glatt utvendig, og det oppnås kun ved å legge på adskillige lag med oljemaling og pusse grundig med sandpapir mellom hvert strøk. Jeg anbefaler kvalitetsmaling, for eksempel Drygolin vindu og dør. Fargen velger du selv.

 

Seteløsning
Seteløsning

 

 

 

På kanoen som blir bygget i artikkelen har jeg brukt en gulbrun farge som grunnlag. Sandpapir med kornstørrelse 80-100 kan brukes. På de siste strøk noe finere. Du må regne med å legge på fem strøk før kanoen er noenlunde glatt.  Jeg har laget en liten filmsnutt om pussing og maling av dukbåt som kan ses her: http://kajakkspesialisten.no/film_bygging.php

Kanadisk kano med litt fargepigmenti lakken

For å oppnå en litt levende og spennende overflate velger jeg her å legge på ett lakkstrøk eller to helt til slutt. Jeg blander litt brunt fargepigment i lakken, og påfører den litt ujevnt og lar den renne noen steder. Det kan gi en tøff effekt, men vær forsiktig! Mal en liten dukprøve først, så du er sikker på resultatet.

Runding av lister på kano
Runding av lister.

For å dekke over stiftene som holder duken på plass og for å gi mer stivhet i kanoen, lages to lister på 20×8 millimeter og ca. fem meters lengde. Disse skrus fra yttersiden inn gjennom annethvert spant og inn i innerrelingslisten. Hardved er å foretrekke, men i dette tilfellet brukte jeg gran – igjen for å holde vekten lav.

Olje og lakkering av kanoen

Det er på tide å olje og lakkere innvendig. Treet skal beskyttes grundig mot slitasje og fukt. Påfør enten flere lag med hard lakk, type gulvlakk, eller flere lag med benarolje. Tykke lag lakk eller olje sikrer også at sand ikke sniker seg ned mellom og under bordleggingen, og gnir på duken innenfra.

Helt til slutt bør man skru på ett trestykke som dekker over avslutningen av innerreling, samt innerstevn. Det ser pent ut, og fungerer også som bærehåndtak når man skal løfte kanoen. Hardved som eik er å foretrekke, da det skal tåle en del. Man bør også bøye til et par brede hardvedlister som dekker over dukskjøten i stevnene. Denne listen fungerer også som slitelist. Den skrus rett gjennom duken og inn i innerstevnen. Ønsker man mer retningsstabilitet bør man også legge på en slitelist utvendig, i midten langs hele skroget. På denne kanoen har jeg ikke gjort det, men det anbefales!

 

Slitelistene er på plass på kanoen.
Slitelistene er på plass.

 

Tetting av skruehull ved montering av slitelist.
Tetting av skruehull ved montering av slitelist.

 

Med eller uten sete?

Nordmenn flest ønsker seg sikkert et sete å sitte på. Jeg har laget flere versjoner. Det er mye arbeid, og det gir ett høyt tyngdepunkt i kanoen.  Så hvorfor ikke prøve uten! Padling av kano i ”trapper” stillingen har store fordeler: God bevegelighet, god kontakt med kanoen og god stabilitet på grunn av lavt tyngdepunkt. Før man snekrer sete bør man i al fall prøve dette. Fordelerne er store, og ulempene kan hjelpes på. Den store ulempen er at det er ganske tungt for en lite smidig voksen kropp å padle knestående i timevis. Men man kan lage en liten sits ut av skummateriale, eller rett og slett hvile rumpen på en passe stor vanntett pakkepose. Det fungerer for mange. I tillegg bør man ha et liggeunderlag eller to i bunnen av kanoen, slik at det blir behagelig for knærne også. Snekkerbukser med knepolstring er faktisk en riktig god ide også!

Den ferdige kanoen jeg har bygget i forbindelse med denne artikkelen veide 27 kg ferdig malt og med alle lister på plass. Den er så lett at jeg fint får den opp på taket av en varebil alene, så sant det ikke blåser!

 

Lamenerte åreemner og bokanbefaling.
Lamenerte åreemner og bokanbefaling.

 

Man bør også unne seg fornøyelsen av å lage en padleåre i tre. En allround kanopadleåre skal være omtrent så lang som avstanden fra bakken og opp til armhulen på padleren. Man kan bruke et hvilket som helst treslag, men lette treslag som gran og osp er å foretrekke. Disse må helst forsterkes i enden mot slitasje, med hardved eller epoksy.

 

Kanemner klar for høvling.
Kanemner klar for høvling.

 

Fremgangsmåten ligner måten å lage en grønlandsåre i tre på. Emnet bør være rettvokst og kvistfritt. Her lager jeg to årer, en på 160 og en på 140 cm. lengde. Bladets lengde er ca. halvparten av totallengden. Les deg først opp på padleåresnekring i artikkelen om grønlandsårebygging på www.kajakkspesialisten.no/annet_lageare.php

 

Åren høvles og pusses.
Åren høvles og pusses.

 

 

 

Håndgrep.
Håndgrep.

 

 

Kanadisk kano er ferdig!

Det har gått ca. 150 arbeidstimer fra jeg begynte på kanoprosjektet i vinter og frem til nå. Det har vært mye trivelig arbeid, men jeg må innrømme at prosjektet har satt min tålmodighet på prøve til tider. Desto mer morsomt å være ferdig, og se det ferdige resultatet på vannet.

Prøveturen kom en kveld sent i mai. Det regnet, men jeg og min yngste datter ville likevel ut en tur på vannet. Kanoen var blank og fin – morsomt mønster på yttersiden hadde det også blitt. Det var en estetisk nytelse av dimensjoner å bære den ned til den lille bryggen ved elva, og forsiktig sette den på vannet. Sissel var først oppi. ”Den er veldig vippete”, var hennes første kommentar.  Ja, denne modellen har ikke mye begynnelsesstabilitet, det visste jeg fra før.

Jeg kom meg selv opp i. Satte meg på kne på et liggeunderlag og plasserte min lille sits i skum under rumpa. Sissel satt på kne foran. Med god brei beinstilling syntes jeg kanoen føltes utrolig stødig. Den kan legges langt ut på siden uten at man mister balansen.  Vi tok årene fatt. Sissel hadde ikke helt teknikken inne, så det ble meg som måtte drive kanoen frem.

Jeg var overrasket over hvor lett den var å drive fremover. Uten anstrengelser skjøt vi god fart. Jeg må innrømme at jeg savnet den langsgående utvendige slitelisten, for med meg som eneste motor var det tungt å holde en stødig kurs over lengre distanse. Jeg fikk det likevel til med J-tak og kanting av kanoen, og vi hadde en flott tur i stille silregn. Sissel syns det var alle tiders. Vi så mye fisk, frosk og vakre blomster på turen, og på grunn av regnet kunne vi glede oss over å være de eneste på vannet den kvelden. Ingenting forstyrret stillheten annet enn lyden av små plask og drypp fra padleåren. Dette er en opplevelse jeg kan anbefale varmt.

Anbefalt lesing: ”The Bark Canoes and Skin Boats og North America” (klassiker!) ISBN 1-56098-296-9 Adney & Chapelle

 

Materialer

Drygolin vindu og dør 3 liter

3 liter sterk gulvlakk eller benarolje

2 hardvedstykker til endene på 20x30X1,5 cm. eller ca. der omkring

Slitelister i hardved – 15-20 meter

8”x1,5” granemne uten kvist tilsvarende padleårens lengde Alternativt kan man laminere emne av mindre stykker.

 

Fikk du med deg del 1 av Vi bygger kano

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy