4027 Views

Spennende padleområde i Troms

I august i fjor besøkte Viktor og jeg Hersøya, Måsvær og Nord-Kvaløya i Nord-Troms. Dette er et spennende padleområde med små og store øyer, fjorder fjell og vakker natur. Tidligere var dette et bebodd område med mange store og små familier. I dag er gårdene bare benyttet til ferieformål.

April 20, 2012
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Turen startet en augustkveld fra Mikkelvika på Ringvassøya. Vi krysset Skagøysundet, hvor man får Rebbenesøya på venstre side. Så forsatte vi utover på vestsiden av Hersøya. Her er det grunne og smale sund med mange holmer og skjær, og i perioder kraftig havstrøm. Men med vindstille og perfekt vær var dette ikke noe problem.

Vi overnattet i telt på Berntskogstranda, på Hersøya vestside.

Vest for Hersøya ligger Toftefjorden. Våren 1943 kom Jan Baalsrud inn hit fra Shetland med fiskeskøyta ”Brattholm”. Han tilhørte en gruppe skulle utføre sabotasjeoppdrag mot tyske installasjoner i Nord-Norge. Rett etter ankomst ble båten angrepet av tyske soldater. En ble drept, to hardt skadet og åtte tatt til fange og senere skutt. Jan Baalsrud greide å rømme, og ble den eneste av de 12 som overlevde. Etter to måneders intens og strabasiøs flukt fra tyskerne greide endelig Jan Baalsrud å nå sikkerhet i Sverige. Denne hendelsen er foreviget i filmen ”Ni liv”. Det står et minnesmerke i Toftefjorden til minne om de 11 som døde i forbindelse med ”Brattholm” tragedien.

Men tilbake til nåtiden. Etter en uforglemmelig solnedgang overnattet vi på Berntskogstranda, vest på Hersøya. På stranda fant vi tilstrekkelig med rekved til et bra bål. Mens vi varmet oss i solnedgangen ble det tussmørke. Vi koste oss med spekemat, potetsalat og god drikke. Å mimre om gamle og nye turer hører med. Neste morgen forsatte padleturen nordover.

Vi passerer gården Lille Måsværet som ligger på Nordkvaløyas vestside.

Underveis padlet vi forbi Hersøygård og flere andre veiløse gårder. Hersøya har mange gårder men fikk aldri noen vei. I dag benyttes bebyggelsen som fritidshus. Vi krysset Bårdsundet over til Nordkvaløya. Ved Laukvika, lengst vest på Nordkvaløya, finnes det rester av en kai. Det gamle fiskebruket er helt borte. Også på Nordkvaløya er det mange fraflyttede hus og gårder og ingen vei. Vi forsatte mot nord. Man legger godt merke til den imponerende gården i Lille-Måsværet. Vest for Nordkvaløya ligger Store Måsværet, Lille Måsværet og kanskje hundre store og små holmer og skjær.

Området rundt Måsvær og Nordkvaløya er rikt på sjøfugl, egg, dun og sel, og farvannet byt på mange grunne områder med vanndybde på noen få meter. Det er i perioder kraftig strøm i sundene. Derfor er dette et skummelt farvann i dårlig vær. Derfor er denne kajakkturen en typisk ”godværstur”.

Topptur til Skjerviktinden på Nordkvaløya.

Etter to timers padling fra Hersøya gikk vi på land i Hermannsfjorden på Nordkvaløya. Her la jeg merke til den intense, grønne fargen oppover fjellsidene. Dette er bilder jeg husker best fra Skottland og Shetland. Været var perfekt og en fjelltur passet godt. Etter noen timer i kajakk er det godt å strekke på beina. Når man kommer høyere opp får man en helt annen oversikt av området. Vi gikk opp på Skjerviktinden (672 moh). Fra denne toppen kunne vi se mot de nordlige Lyngsalpene i øst, mot Lopphavet i nord og mot øyriket rundt Måsvær. Vi hadde ”panoramautsikt” mot kirkestedet på Helgøya, tre-fire kilometer lengre øst.

På ettermiddagen padlet vi tilbake mot sør og til Lille-Måsværet. For meg er det obligatorisk med en liten stopp i Lille-Måsværet” obligatorisk. Dette er et utrolig spennende øyrike som får fantasier om tidligere tider i gang. Jeg la merke til at hovehuset hadde to solide stålvaiere fra taket og ned i bakken. Her er det nok lurt å være sikret mot ekstremvær fra nord eller vest.

Fra Skjerviktiden mot Helgøy i øst. Lengre bak sees Ringvassøya og nordlige deler av Lyngsalpene.

Etter noen kopper kaffe og litt sjokolade fortsatte turen sørover Bårdsetsundet. Vi kom inn på Hersøya’s østside. Neste stopp var på Engholmen. Vi laget en god middag fra Fjordland (enkelt med poser som raskt kan kokes i sjøvann), og fortsatte deretter sørover mellom Gårdsholmen og Hersøya. I lett østlig bris krysset vi Skagøysund over til Mikkelvika. Vi var inne om kvelden, samtidig som det begynte å mørkne. Da hadde vi padlet rundt 35 kilometer på rundturen vår.

Fra Hermannsfjorden på Nordkvaløya.

En utvidet turrapport med flere bilder finns på hjemmesiden min: www.ryggsekk.net

Viktor med Lille Måsværet bak.

Tidsforbruk:

Kjøreturen fra Tromsøya til Mikkelvika på Ringvassøya er ca 80 kilometer
(ca 1,5 timers rolig kjøring med bil).

Padleturen fra Mikkelvika til Bertskogstranda, vest på Hersøya er ca 6,5 kilometer

(ca 1 times padletur).

Padleturen fra Bertskogstranda til Hermmansfjorden på Nord-Kvaløya er ca 11 kilometer (ca 2 timers padletur).

Gåturen fra Hermannsfjorden på Nord-Kvaløya til Skjerviktinden (672 moh) er ca 5 kilometer, ca 1.5 time opp. Ca 1 time ned.

Padleturen fra Hermannsfjorden på Nord-Kvaløya via Måsvær, rundt Hersøya’s østside og til Mikkelvika er ca 17 kilometer (3 timers padletur).

Finer høstfarger på vei ned fra Skjerviktinden.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy