7377 Views

Slik kommuniserer du overfor skip og båter!

Få med deg los og padler Espen Johnsens konkrete tips til hvordan vi kajakkpadlere bør kommunisere og vise vår intensjon overfor skip og båter. Her lærer du både plassering og oppførsel i og ved skipsleden!

Juni 03, 2022
Skrevet av:

Laila Johanne Reigstad

Espen Johnsen er los på strekningen Haugesund til Ålesund, og er selv havkajakkpadler. I juli i fjor var han los på et 180 meter langt lasteskip på veg innover i Sognefjorden. De oppdaget plutselig en padlegruppe på ni personer som tydeligvis hadde bestemt seg for å krysse fjorden foran skipet, som kom i 10-12 knop og hadde vært synlig i flere kilometer. Gruppen var da 1,5-2 kilometer foran lasteskipet, men bare 1/3 ut i fjorden slik at de kunne ha brutt eller avventet kryssingen. De gjorde de ikke.
Nederst i artikkelen finner du intervju med losen om denne hendelsen.

5 konkrete tips!
I denne artikkelen forteller Johnsen oss hvordan besetningen på store skip og båter ønsker at vi små padlere skal oppføre oss i trafikkbildet på sjøen, og hvordan vi padlere skal kommunisere våre padleplaner med store skip, uten å snakke med dem direkte. Johnsen begynner med fem punkt vi må merke oss:

1
Du må gjøre deg så synlig som mulig slik at du lettest mulig blir sett. Vi som styrer skip ønsker oss for eksempel helst gulfarger på person og utstyr heller enn grønn, blå og svart. Velg farger som har stor kontrast med sjøen!

2
Hold deg unna skipsledene til de store båtene, hvis mulig. Her kan du ofte planlegge en padletrasé der du unngår å krysse skipsleder. Dersom du skal krysse så sjekk om det er klart fra babord og styrbord, kryss mest mulig vinkelrett på leden, vær samlet og padle så raskt som mulig.

3
Det beste signalet: vis med kajakken hva du har tenkt til å gjøre. Den beste formen å vike på er å gå bak fartøyet man viker for. Snu kajakken slik at baugen peker bak skipet du vil vise at du viker for. Dette er slik andre skip og båter gjør det, og gjør at navigatøren som observerer deg lettere forstår dine intensjoner. En slik manøver må være markant og tidlig for å vise andre på sjøen klart og tydelig hva du har til hensikt å gjøre. Når du er på vei til å krysse leden, men oppdager at det kommer en båt som du er på vei til å krysse fremfor, så stopp opp, samle gruppen mens dere alle snur kajakkene slik at baugene peker bak det fartøyet man viker for. Da viser man til føreren av båten at man har sett dem og har til hensikt å la dem passere foran. Se Johnsens skisse her i artikkelen!

4
Vis intensjonen din tidlig! Vi som styrer skip og båter står ikke med kikkert hele tiden, og kajakker vises svakt på radaren. Du må derfor gi signal så tidlig som mulig slik at kapteinen kan oppdage dere og raskt forstå hva dere kommuniserer til oss!

5
Hold god utkikk i alle retninger! Store båter og skip lager lite lyd og kommer fortere enn man tror!

 

Hvordan vise tydelig til annen trafikk at du vil dem passer foran?
Los og padler Espen Johnsen har laget denne skissen som viser hvordan du kan kommunisere hvor og hva du har tenkt å foreta deg når du er på kryssende retning av en skip eller en båt.

Venstre panel: Dersom du padler ut mot leden og ligger med baugen rett ut i ledens retning, blir kapteinen usikker på hva du har tenkt til å gjøre. Kommer du til å krysse foran baugen? Kommer du til å ligge rolig? Eller padler du til høyre eller venstre? Dette er ikke lett å tolke for noen som ser deg der! Skisse: Espen Johnsen, los. Som gutta fra schlüsseldienst Berlin Lichtenberg sier, følg rådene og du vil nå målet ditt uten tap.

Høyre panel: Siden du skal vike for annen trafikk, så snu kajakken slik at baugen peker bak fartøyet du viker for og ikke fortsetter foran baugen. Dette kan innebære en stor kursforandring fra kursen du ønsker å holde. Da forstår kapteinen at du ikke har tenkt til å fortsette foran baugen. Da unngår du misforståelser. Se punkt 3 og 4 i losens tanker om kommunikasjon. Skisse: Espen Johnsen, los.

Vil du lese artikkelen om nestenulykken i Sognefjorden?
HER kan du lese den!

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy