2366 Views

Med tandemkajakk i kraftfulle stryk

Det krever noen års erfaring i en elvekajakk for å begi seg ut i kraftfulle stryk i ei flomstor Strandaelv på Voss. Med mindre du har avtalt med Kayak Voss å få sitte i samme kajakk som en erfaren instruktør. Kayak Voss er de første i Norge til å kommersialisere tandem elvekajakk!

Januar 30, 2012
Skrevet av:

Gjesteforfatter

– Så stor tror jeg aldri jeg har sett elva! Dag Sandvik er instruktør og medeier i Kayak Voss (www.kayakvoss.com). Han er opprinnelig fra Voss også. Derfor ”veier” det litt ekstra når han utrykker seg om Strandaelva. Elva, som er Voss mest populære rafte- og elvekajakkelv, er altså så stor som Dag aldri før har sett den, og Dag har sett den i 27 år.

– Så vidt jeg kan huske i hvert fall. Den var rimelig voksen i 2005 også, formidler Dag.

I tillegg til undertegnede er Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund, og en håndfull av hans følgesvenner med. De vil vise sin støtte til bevaring av nok ei stri elv som står i fare for å bli temmet som følge av økende energibehov.

 

 

Kajakkbua på Voss (Kayak Voss) et de første i Norge til å innha en tandem elvekajakk for kommersiell satsing. Her er det straks klart for avreise til dagens opplevelse.

 


God respons
Det er midt i ekstremsportsveko, og vi er på ingen måte alene om å være i elva. At tandem elvekajakk er relativt nytt i Norge merkes på de mer erfarne elvepadlernes nysgjerrige kommentarer når de ser tandemkajakken. Haltbrekken har nettopp kommet i land etter sin ferd nedover strykene.  Et stort smil levner ingen tvil om at han er begeistret.

– Du kan glede deg!
Han titter bort på meg og jeg nikker meg enig.
– Jeg gleder meg veldig, responderer jeg.

Også gruer jeg meg litt. Ikke mer enn det man skal gjøre. Dag kan fortelle at nå som han er varm i kroppen kan vi ta turen opp i litt mer utfordrende stryk. Jeg vet ikke om jeg skal være takknemlig eller ei for det, nå som jeg har sett strykene Haltbrekken nettopp har forsert. På vei opp mot Skjelvika, som den heter den delen av elva vi skal padle, forteller Dag at interessen for tandem elvekajakk har vært stor.

– Vi har hatt mange kunder allerede, selv om dette er første sesongen det forsøkes kommersielt, sier har.

– Særlig nå under Ekstremsportsveko er det ekstra hektisk.

 

 

Lars Haltbrekken fra Norges Naturvernforbund er klar for sin første elvekajakkopplevelse. Bak sitter instruktør Dag Sandvik og styrer det hele.

 

Rask intro
Bilen er parkert og vi har fått bekreftet at 0,1 tonn reporter så vidt lar seg gjøre å lirke ned i kajakkens fremste sete.

– Det gikk jo fint det, humrer Dag.
– Hermetisk lukket, bekrefter jeg spøkefullt tilbake.
Egentlig har jeg nok med å fundere på hvor mye erfaring Dag har med å manøvrere en noget fremtung kajakk gjennom strykene som de vi tydeligvis skal ut i.

– Det er to ting vi må ta en kjapp introduksjon på før vi gir oss i kast med strykene, sier han før han bekrefter mine funderinger.
– Det ene er at vi må foreta en rulle, slik at jeg ser at jeg greier å få oss opp igjen i fall vi tipper rundt. Du er jo ingen liten kar, så jeg trenger å forsikre meg om at jeg greier det.
– Og det andre er?
– Det er manøvrering. Jeg har tre kommandoer: Høyre, venstre og padle, forklarer Dag videre.
Et par minutter senere har jeg lent meg til høyre og til venstre og padlet rett frem i det lille rolige elvebassenget som grenser inntil det mildt sagt veldig kraftige stryket med veldig stor vannføring som vi veldig snart skal ut i. Dag består også sin store styrkeprøve, idet han tipper oss rundt og ruller oss opp igjen mens jeg lener meg frem og holder pusten.
Vi er klare for å begi oss i kast med kreftene. Tror jeg.
Dag er i hvert fall klar. Jeg har aldri sittet i en elvekajakk før, så jeg har ikke den minste anelse om hvorvidt jeg er klar eller ei. Men jeg føler meg klar. Tror jeg.

 

 

 

Strandaelva har voldsom vannføring. Det gir ekstra krefter å boltre seg i.

 

Vilt, vått og vakkert!
– Venstre!
Jeg adlyder Dags kommando. Vi svinger oss ut av det rolige elvebassenget. Under de raske øvingene styrte Dag oss langs med stryket. Nå bærer det rett uti. Vi slukes umiddelbart av elvas enorme krefter. Siden jeg sitter foran får jeg de kraftfulle opplevelsene midt i mot. Bokstavelig talt. Vi skyter igjennom et par av strykets fall og bølger
– Padle!
Jeg adlyder. Jeg merker umiddelbart at tandemkajakken er en stødig og betryggende farkost, selv om vi befinner oss midt i voldsomme krefter. Krefter som i realiteten kan ta luven av oss når som helst. Det er ekstatisk glede som gjennomsyrer kroppen. Adrenalinet pumper.
– Hahaha! Herlig!
Jeg roper gjennom vannmassenes voldsomme brus og gir meg i kast med elvas utfordringer fra min ringside posisjon fremst i kajakken. Vel, jeg antar det strengt tatt er Dag som håndterer utfordringene. Men han sitter bak meg, så det føles som om jeg er alene med kreftene.
– Åh dæven!
De av magesommerfuglene som mot formodning fortsatt ikke helt har fått med seg hva som foregår, våkner til full vigør. Et par hundre meter nedover i elva venter et dropp. Et slik som rent visuelt på denne avstanden oppleves som at elven blir borte i et aldri så lite parti, før den synes igjen lengre unna. Stryket er stritt og fører oss strakt mot droppet. Idet det ikke er mange meter igjen kan jeg se at det ikke er veldig høyt, men at det er vanvittige krefter som dundrer løs. Dag styrer oss rett inn i en del av droppet som ender i en motbølge.
– Padle, padle, padle! roper han.
Jeg lener meg frem og padler det jeg er god for. Vi skyter ned i vannmassene med nesen først og møtes av motbølgen som nå er langt høyere enn hjelmtoppene våre. Kajakken borer seg inn i vannmassene og bølgen kollapser mot oss. Jeg blir presset bakover av de enorme kreftene. Nesen høytrykkspyles og hjelmen kjennes ut som den skal rives av.
– Ahaahaaaa!
Ekstatisk adrenalinlatter bryter de fossende lydene fra elva. Like fort som vi boret oss inn i bølgen, skyter vi ut av den. Ferden forsetter i samme ville stryk noen hundre meter til.
Så er alt stille. Vi padler inn mot en rolig bredd og går i land.
– Det gikk veldig fort, fastslår Dag.
– Vanligvis tar dette partiet lengre tid, men slik elva er i dag blir det fart på sakene.
– Dette var gøy. Dette prøver jeg gjerne igjen!

 

Før vi gir oss i kast med strykene øves det på lening mot venstre og høyre for å styre kajakken.

 

Elvekajakk for alle
Jeg har fått være med på en liten smakebit av hva tandem elvekajakk kan by på av opplevelser. Dag kan fortelle at den kommersielle satsingen til Kayak Voss tar sikte på å utvikle et variert padletilbud som tilpasses den enkelte kundes adrenalinforutsetninger.

– For de som vil ut i de heftigste strykene, vil det, for å ivareta sikkerheten, også være med en erfaren elvepadler i egen kajakk, sier han.
Han forklarer videre at det ikke finnes noen formell instruktørutdanning for tandem elvekajakk, men at Kayak Voss har utformet en HMI med egne retningslinjer for sine instruktører.
– Sikkerhet er helt essensielt i alt av ekstremsport, og især når det kommersialiseres, understreker han.
– Våre instruktører må ha instruktørutdanning fra Norges Padleforbund eller liknende organisasjon i utlandet, og de må gå gjennom Kayak Voss sin omfattende trening.

 

 

Siste øvelse er rulle. Instruktør Dag Sandvik må forsikre seg om at 0,1 tonn nyttelast i front lar seg gjøre å få opp på overflaten igjen i fall kajakken skulle gå rundt. Det går. Såvidt.

Jeg takker for opplevelsen og ønsker lykke til videre med Veko og tandempadlingen.
– Sjåast på elva ein dag, sier Dag.
Det har han nok rett i.

 

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy