1314 Views

Ekspedisjonskanoen Ally

April 08, 2024
Skrevet av:

Marte Ostmoe

Ingen tur er for kort, men noen turer må også gjerne bli lange. Skal du ut på en ekspedisjon, da slår padlelegenden Øystein Køhn et slag for Ally. Men OBS! For  de virkelige store eventyrene, holder det ikke med en slik kvalitetskano alene. 

– Du vil sikkert tro at det er greit å legge ut på en krevende ekspedisjon i en standard Allykano, men det vil jeg faktisk advare mot. Dette sier Øystein Køhn, også kalt Kano-Køhn. Bak seg har han over 40 ekspedisjonene i Canada og Alaska. Det eneste fartøyet han kan tenke seg er den sammenleggbare Allykanoen. Men også denne kan ha mangler og skjøre punkt. Køhn snakker av erfaring:

 Du bør  foreta noen forbedringer og forsterkninger for at den skal tåle store påkjenninger.

Kjæreste på tur

I neste utgave av bladet Padling som kommer ut i mai har vi tema ekspedisjoner. Køhn leverer her en detaljert sak om hvordan du bør forbereder deg. Først av alt må du skaffe til veie en skikkelig kano. Den eneste ene heter Ally. Køhn er ikke alene om å være forelsket i henne, men selv den beste kan ha svakheter. Køhn nevner spesielt duken.

– Duken er utsatt for slitasje der den strammer mot spanter og rør, sier han og råder oss til følgende:

 Lim en forsterkningsstripe under hele kjølerøret og opp over stevnene.

Det beste er å legge ei smalere stripe over sidespantene. Årsaken er at her «gnager» røret rett mot duken. – Akkurat dette punktet er meget utsatt om kanoen skrubber mot steiner langs land, opplyser Køhn.

Steinrøysa ned i bakken: Elver med lav vannføring kan gi kanoen stygg slitasje. Foto: Øystein Køhn

Alt i boks

Med på turen må også et såkalt «ekspedisjons-sett». Køhn informerer at dette inneholder det meste du trenger til forsterkning og reparasjoner. Med på MÅ-ha lista er også følgende:

Kneputer: Mange padler knestående, med baken støttet mot setet/trapperstilling. Denne metoden gir størst rekkevidde og best balanse. For å få optimal støtte, stabilitet, polstring og isolasjon mot det kalde vannet har Køhn skåret ut kneskåler av ethafoam. Disse fester han med strips til spantene. Her er det viktig å stramme godt, slik at de ikke kan gli på de langsgående rørene.

Spruttrekk og skjørt: Konstruksjonen holder både deg og bagasjen tørr ved nedbør og sprut fra bølger. Du må selv montere spruttrekket og hempene før du legger ut. Dette tar litt tid, og det er viktig å være nøyaktig. For at du skal sitte tørt er det nødvendig med et «skjørt» som er festet med elastikk rundt et plastrør som er stukket inn langs kanten av sitteromshullet og er enkelt å montere. Sjekk at det ikke er for stramt eller for slakt og lett å løse ut ved velt.

Heller ikke her er det originale utstyret tipp topp. Køhn ivrer for forsterkninger:

Du må gjøre en forbedring på skjørtet: Sy på elastiske seler, slik at det ikke glir ned i sitteromshullet. Når du får heist det opp vil det ikke samle seg vann der skjørtet henger ned.

Noen Ally-kanoer har et tredje sitteromshull i midten. I så fall må du ha et blindtrekk også her. En annen løsning er å sy igjen åpningen. Ved bruk av blindtrekk er det lettere å få ut bagasje.

Fester for løst utstyr på sprutetrekket: Dette er smart å tenke på. Fest små remmer med klemmelåsing på kanten av spruttrekket. Her fester du fiskestanga, som er grei å ha for hånden og sikret om du skulle være så uheldig å velte.

Kartmappa: Denne er det fornuftig å montere foran deg på sprutetrekket. Den må være vanntett og gjennomsiktig. Spesielt når du padler rask elv er det viktig å følge nøye med, sier Øystein Køhn.

Det er nemlig lett å miste konsentrasjonen, og plutselig vet du ikke helt hvor du er.

Konge og Øystein Køhn
Helt konge: Øystein Køhn fra Skien deler mer enn gjerne sine erfaringer med kanoen Ally. 
Foto: Marte Østmoe

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy