9592 Views

Enkel el-motor til kajakk

Den norske el-motoren «Cruiser» veier bare tre kilo og monteres på under et minutt, uten å bore hull i hverken kajakk, kano eller SUP-brett!

Juni 06, 2018
Skrevet av:

Laila Johanne Reigstad

Du lader den elektriske motoren hjemme, bærer den med deg under armen og monterer den enkelt på farkosten. Det er det Stavanger-baserte selskapet ThrustMe som har lansert dette unike produktet. «Cruiser» er en børsteløs el-motor utviklet spesielt for kajakk, kano og SUP- brett.

Viktig at en el-motor er lett og pålitelig

-Vi ønsket å lage en motor som alle kan montere på farkosten sin uten å måtte lage hull eller sette på festeanordninger. I tillegg måtte den være lett, sterk og pålitelig, og ikke i veien for selve padlingen. Etter et år med utvikling og testing av prototyper, er motoren nå klar. Den veier lette 3 kilo, monteres på under et minutt og alt av deler er laget for bruk i saltvann, opplyser Kjartan Jensen, partner og en av gründerne i ThrustMe.

Før man drar på tur kan man feste stroppen med festeenheten på kajakken, kanoen eller brettet, og ha selve motoren med det interne batteriet liggende i cockpit om man er i kajakk. Monteringen av stroppen kan også gjøres når man er på sjøen, men man trenger å øve et par ganger før det sitter. Stroppen er smal og tynn og påvirker ikke padlingen der den ligger tett under kjølen. Når man har bruk for motoren, hentes enheten frem, gjerne fra cockpit, og klikkes enkelt på festeenhenten.

El-motor som kan betjenes manuelt eller med fjernkontroll

Propellen er montert på en arm som så føres ned ned i vannet. Armen kan reguleres i lengde slik at den passer til farkoster alt etter hvor langt de stikker ned i vannet.

El-motor for kajakk. Foto: TrustMe
El-motor for kajakk. Foto: TrustMe

Dermed er mototen klar til bruk. Det er tre enkle knapper på displayet: Forward, Reverse og Stop. Det er fire step forover og tre bakover. Siden selve propellen er nede i vannet, vil det være lite lyd fra den under bruk. Motoren kan plasseres fremme eller bak på kajakken fordi den kan betjenes enten manuelt på displayet, eller med tilhørende fjernkontroll. Den er ikke i veien for åren under padling, så det er fullt mulig å padle samtidig som motoren hjelper deg frem.

Internt i motoren er det et 18,5 volts Litium ion batteri og ladetiden fra tomt til fullt batteri er på fire timer. Med fullt ladet internbatteri kan motoren brukes i en time på 100 prosent pådrag, og reduserer man farten til 75 prosent blir brukstiden halvannen time. Det er muligheter for å sette på et eksternt batteri også som gir to timer ekstra kjøretid. Jensen opplyser at levetiden på batteriene vil være den samme som for batteriene i el-sykler, altså mellom 500 og 800 ladninger.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy